RT Praktijk Hoogland
Waar leren weer leuk wordt!

  
 

Onderzoek

Wanneer tijdens het intakegespek blijkt dat er behoefte is aan meer duidelijkheid over het didactische niveau van uw zoon of dochter kan door middel van (nader) onderzoek het didactische niveau worden bepaald. Afhankelijk van de hulpvraag worden toetsen per vakgebied afgenomen. Dit kan op het gebied van: technisch lezen, spelling, begrijpend lezen of rekenen/wiskunde. Deze onderzoeken vinden plaats tijdens de RT-tijd.

Daarnaast biedt RT Praktijk Hoogland de mogelijkheid om door middel van onderzoek te bepalen welk vervolgonderwijs het best bij uw kind past (Drempelonderzoek) en kan een dyslexie-onderzoek worden uitgevoerd (Pre-screening Dyslexie).


Drempelonderzoek
Het kan zijn dat het niet duidelijk is welk niveau binnen het voortgezet onderwijs het beste bij uw kind past. Om hier meer inzicht in te krijgen kan het Drempelonderzoek worden afgenomen. De uitslag van het Drempelonderzoek laat zien binnen welke schoolse vakgebieden (technisch lezen, spelling, woordenschat, begrijpend lezen en rekenen) uw kind uitblinkt of juist uitvalt.
Dit onderzoek is bij uitstek geschikt voor leerlingen uit groep 7 en 8.

Het totale onderzoek neemt een dagdeel in beslag, dit kan worden verdeeld over meerdere sessies. De resultaten worden in een persoonlijk gesprek met u doorgenomen. 


Pre-screening Dyslexie
Als uw kind te kampen heeft met ernstige spellingsproblemen en leesproblemen kan het zijn dat er sprake is van dyslexie. Om daar meer duidelijkheid over te krijgen kan via RT Praktijk Hoogland een Pre-screeining Dyslexie worden afgenomen.
Door middel van een reeks (sub)tests worden de problemen bij spelling en lezen goed in kaart gebracht. Dat levert een risico-inschatting op voor het hebben van dyslexie. Is verder dyslexie-onderzoek (diagnose) nodig, dan gebeurt dat in samenwerking met een orthopedagoog. 
Dit onderzoek is geschikt voor leerlingen vanaf 7 jaar.

De totale onderzoekstijd bedraagt ongeveer anderhalf uur.  De resultaten worden in een persoonlijk gesprek met u doorgenomen.